MTB-blog.nl

Mountainbike nieuws, tips en meer

Bij het kopen van een nieuwe of 2e hands mountainbike zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Onderstaande kooptips helpen je om de goede keus te maken voor een mountainbike, welke voldoet voor je eigen situatie.

Op de pagina voor 2e hands kooptips vind je specifieke informatie over de zoektocht naar een goede tweedehands mountainbike.

Hardtail of Full suspension

Afhankelijk van de routes die je gaat fietsen, maak je de keus voor ofwel een hardtail of een full suspension mountainbike. De hardtail mountainbike voldoet voor de meeste terreinen in Nederland (en is hier vaak sneller), maar wanneer het terrein wat ruwer wordt of als je snel lichamelijke klachten hebt kun je ook de keus op een full suspension laten vallen (let wel, een full suspension mountainbike is vaak duurder in zowel aanschaf, als onderhoud).

Wielmaat (26″, 27,5″ of 29″)

Vroeger speelde de wielmaat geen rol. Elke mountainbike had dezelfde wielmaat. Enkele jaren geleden is daar de 29″ wielmaat (de diameter in inch) bijgekomen. Deze wielen zijn groter, waardoor ze makkelijker over obstakels rollen en – eenmaal op snelheid – het tempo flink op kunnen voeren. Recent is er nog een nieuwe wielmaat bijgekomen, de 27,5″ wielen. Deze wielmaat wordt door veel fabrikanten gezien als de gulden middenweg. Snel en wendbaar, maar toch comfortabel.

De keuze voor een van deze drie wielmaten is simpel gezegd een keuze voor ofwel wendbaarheid, ofwel snelheid. Houd je van korte bochtjes met veel klimmetjes, dan is een 26″ wiel waarschijnlijk het beste voor je. Vind je snelheid en comfort op oneffenheden belangrijk, kies dan voor een 29″ mountainbike. Als je waarde hecht aan beide eigenschappen, dan is een 27,5″ bike de juiste keuze.

De 27,5″ wielmaat lijkt aan te slaan, maar de markt is zeker nog niet volwassen. Zo heeft niet ieder merk al 27,5″ bikes in haar assortiment. Bij Scott, CUBE en Giant heb je al wel een vrij ruime keus.

Frame

Bij het frame spelen 2 zaken een rol. Namelijk het materiaal en de afmetingen (de zogenaamde geometrie). Bij het materiaal heb je grofweg de keus uit aluminium of carbon. Voor de meeste gebruikers volstaat het goedkopere aluminium, maar als gewicht en snelheid (carbon is stijver en zet alle kracht om in snelheid) een grote rol speelt, dan is carbon een goede keus.

De afmetingen zijn van groot belang, een te kleine of te grote fiets gaat namelijk onherroepelijk voor lichamelijke klachten zorgen. Je kunt natuurlijk naderhand nog een aantal zaken optimaliseren, maar het beste is natuurlijk direct een goede maat mountainbike te kopen. Op internet zijn verschillende programma’s te vinden om tot een goede maat te komen.

Afmontage

Dit punt heeft ook weer verband met de routes die je wenst te gaan fietsen. Wanneer je veelal door het bos gaat heeft het materiaal namelijk meer te verduren dan wanneer je voornamelijk over de verharde weg fietst. Ook het weer speelt hierbij een rol, aangezien het materiaal vaak wat sneller slijt bij zware omstandigheden als regen en modder.

Het overgrote deel van de mountainbikes is afgemonteerd met onderdelen van Shimano of SRAM, maar binnen deze merken zit er een aanzienlijk verschil tussen de goedkope lijn en de duurdere lijn. Wanneer het materiaal veel te verduren heeft kies je bijvoorbeeld voor de XTR groep van Shimano, terwijl voor gebruik op de weg ook de Shimano Alivio groep volstaat. Bij SRAM is de XX serie het meest geschikt voor wedstrijd-omstandigheden en is de X3 serie juist weer wat minder robuust.

Shimano SRAM
- XX
XTR X0
XT X9
SLX X7
Deore X5
Alivio X4
Acera X3

Deze afmontage geldt voor eigenlijk alle onderdelen op de fiets (de voorvork en demper daargelaten). De meeste gebruikte verkooptechniek is om te zeggen dat de fiets is afgemonteerd met bijvoorbeeld Shimano XT, terwijl dit in werkelijkheid maar voor 1 onderdeel geldt. Bekijk daarom goed voordat je de mountainbike koopt welke groep voor de andere onderdelen (remmen, crankset etc.) is gebruikt.

Natuurlijk zijn deze onderdelen na aankoop nog te upgraden naar een kwalitatief betere groep, maar hier moet je dan wel rekening mee houden bij het aanschaffen van de mountainbike.

Voorvork

Voor offroad gebruik is een goede voorvork (en bij full suspension mtb’s ook een demper) van groot belang. Deze vangen namelijk de klappen op, zodat je dit niet allemaal met de armen en benen hoeft te doen. Voor XC (cross country) gebruik is de veerweg van de voorvork vaak zo’n 100 mm (dit is de afstand die de voorvork in kan veren). Veel goedkopere fietsen zijn uitgerust met een voorvork van Suntour, bijvoorbeeld de Suntour XCT. Wanneer je wat meer verwacht van de mountainbike is het wellicht beter te kiezen voor een wat duurzamere voorvork. Goede merken zijn dan bijvoorbeeld RockShox of Fox.

Remmen

Hier heb je de keus uit schijfremmen of velgremmen. De schijfremmen zijn over het algemeen wat duurder, maar hier krijg je vaak een grotere remkracht voor terug, ook in modderige omstandigheden. Natuurlijk zijn ook de velgremmen goed te gebruiken in Nederland. Probeer er wel voor te zorgen dat je de hydraulische variant van de remmen koopt, deze remmen wat directer en beter.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • Youtube
  • Vimeo
  • Email nieuwsbrief