Ketting

Het vervangen van de ketting is, met het juiste gereedschap, een fluitje van een cent. Je kunt hiervoor het volgende stappenplan aanhouden:

Verwijderen oude ketting

Gebruik hiervoor een kettingpons. Leg de ketting in de kettingpons, zoals op onderstaande afbeelding is weergegeven. Draai vervolgens de kettingpons naar binnen, waardoor je het pinnetje uit de schakel wordt gedrukt. Dit gaat de eerste slag wat zwaar, maar daarna wordt het snel lichter. Tip: draai het pinnetje niet compleet uit de schakel, dan kun je de schakel eventueel nog een keer gebruiken.

Kettingpons

Kettingpons

Bevestigen nieuwe ketting

Zorg er allereerst voor dat je een goede ketting aanschaft. Het belangrijkste verschil is of je achter met een 7-, 8-, of een 9-speed cassette rijdt. Per cassette moet je een andere ketting hebben. De kettingen zijn eenvoudig online te bestellen.

Wanneer je eenmaal de juiste ketting hebt leg je de ketting over de cassette en de tandwielen voor. Zorg ervoor dat de ketting voor op het grootste blad ligt en achter op de kleinste, dit moet precies passen. Wanneer dit niet past kun je een schakel toevoegen of verwijderen met de kettingpons.

Wil je alles direct goed voor elkaar hebben, monteer dan een SRAM Powerlink in de ketting. Deze schakel kun je namelijk met de hand open-, en dichtmaken, waardoor het schoonmaken van de ketting veel sneller en beter gaat.

Let op:  tijdens het gebruik slijt een ketting af, maar dit geldt ook voor je cassette! Beide slijten namelijk op elkaar in, een nieuwe ketting op een oude cassette of vice versa loopt dus nooit zo goed als het was. Wanneer je een van beide vervangt doe je er dus goed aan ook direct de ander te vervangen. Kijk hier voor tips over het vervangen van een cassette.

Tip: tijdens het mountainbiken kan de ketting nogal tegen de chainstay aan klapperen, wil je de lak hier graag intact houden? Bevestig hier dan een lizardskin bescherming op, of knip een stuk binnenband op maat en bind die er op vast.

Meer sleuteltips vind je hier

Reacties

  1. wil zegt

    Een schakel waar je het pinnetje uitgeponst hebt kun je denk ik maar beter niet meer gebruiken, en als de ketting voor op het grote blad ligt en achter op het kleinste kransje moeten de derailleurwieltjes precies boven elkaar staan,dan ie op de goede lengte.

  2. De doordenker zegt

    Je kunt ook gewoon naar de fietsenmaker gaan. Dat is veel handiger en dan hoef je na het vervangen van je ketting ook niet meteen in bad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>