1×9 setup: de ombouw

Met de komst van de nieuwe 1×9 aandrijving heb je als mountainbiker ook de mogelijkheid om voor met slechts één tandwiel op je crankstel te rijden. Hoe je een 3×9 setup ombouwt in een 1×9 setup lees je hier.

Stap 1: verwijder de voorderailleur + shifter

Het verwijderen van de shifter op het stuur en de voorste derailleur is erg eenvoudig , het is niet meer dan wat schroefjes losdraaien.

Stap 2: de crank verwijderen

Een stap voor stap uitleg over het demonteren van de crankset vind je op een andere sleuteltip pagina.

Stap 3: de juiste tandwiel afmeting bepalen

Vraag jezelf af welke van de 3 voorste tandwielen je het meest gebruikt. Wanneer dit alleen de middelste is, kies je voor een 32t tandwiel. Maar kies je ook vaak voor het grotere buitenblad, kies dan bijvoorbeeld voor een 34t of 36 t tandwiel.

Stap 4: monteer het blad met de juiste bouten

Bij het demonteren van de tandwielen van het crankstel heb je de boutjes er uit gehaald, deze kun je helaas niet weer gebruiken (ze zijn te lang). Koop hiervoor in de plaats kortere bladboutjes, speciaal voor een enkel tandwiel.
Bevestig nu het tandwiel met de nieuwe bladboutjes op de plek waar voorheen het middelste tandwiel zich bevond.

Stap 5: monteer een chainguide

Wanneer je met een 1×9 setup gaat rijden, is een chainguide noodzakelijk. Gebruik je dit niet, dan loopt je ketting er onherroepelijk af. Hier zijn verschillende versies van te koop, welke op verschillende manieren te monteren zijn. Vrij gebruikelijk is de versie welke je op de bottom bracket monteert, maar je kunt ook kiezen voor een versie met montage aan de zadelbuis.

Stap 6: monteer het crankstel

Monteer het crankstel weer, simpelweg het stappenplan van stap 2 volgen, maar dan omgekeerd.

Stap 7: controleer de lijn van de ketting

Leg de ketting achter op het middelste blad van de cassette, de ketting moet nu in een rechte lijn lopen.

Stap 8: stel de chainguide af

Schakel door alle tandwielen op je cassette, wanneer een bepaalde versnelling niet lekker door de chainguide heen loopt, stel deze dan bij.

Stap 9: kies de juiste derailleur

Om de ketting zo kort mogelijk te houden, kun je er voor kiezen om een derailleur met een middellange arm te gebruiken.

Stap 10: ketting inkorten

De lengte van je ketting was goed voor een 3×9 setup, voor een 1×9 setup is deze echter te lang. Kort deze daarom in volgens deze uitleg.

Een 10-speed setup is natuurlijk ook mogelijk. Dit wijkt op een aantal punten af van bovenstaand stappenplan, kijk hier voor meer info over een 1×10 aandrijving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>